Gestuurde boringen:

 

De ondegrondse infrastructuur is en word steeds voller in Nederland.

Om nieuwe verbindingen te realiseren word er steeds vaker gekozen voor de gestuurde boring om het ondergrondse netwerk van kabels en leidingen te kruisen.

De voordelen van een gestuurde boring zijn dat er minimale overlast zal zijn voor de omgeving.

 

Een gestuurde boring bestaat uit 3 faseringen:

 

  • Pilot boring
  • Ruimen van het gemaakte boorgat naar de gewenste diameter
  • Intrekken van de buis

 

Pilot boring:

 

Tijdens de pilotboring wordt de boorkop door een boorrig door de aarde geduwd. De boorkop is hol en wordt door een holle leiding vanaf de oppervlakte gevoed met bentoniet, dat het boorgat openhoudt en tegelijkertijd overtollige aarde afvoert. Hoewel het in Nederland door de relatief zachte grond niet nodig is, wordt er vaak ook nog een motor in de boorkop gezet, die extra kracht kan bieden tijdens het grondverruimend duwen.

Het boorgat is gemiddeld 1,2 tot 1,5 keer zo groot als de boorkop. Dit komt door de overdruk waarmee de boorvloeistof uit de boorkop komt. De diameter van de boorkop varieert.


Ruimen van het gemaakte boorgat naar de gewenste diameter:

 

De tweede fase tijdens een HDD-boring is het verruimen van het boorgat. Als de boorkop een volledige boring heeft gedaan, wordt deze verwijderd van de buisleiding en vervangen door een ruimer. Deze wordt door de rig vervolgens teruggetrokken. Tijdens dit terugtrekken vergroot de ruimer het boorgat, terwijl hij tegelijkertijd een leiding achter zich aantrekt, die voorziet in boorvloeistof, om instorting van het gat te voorkomen. Dit ruimen kan, al naargelang de diameter van de productiepijp meermalen herhaald worden


Intrekken van de buis:

 

De laatste fase van het proces is het trekken van de productiepijp. Als de ruimer het boorgat voldoende vergroot heeft, wordt deze losgekoppeld van de buisleiding en vervangen door een laatste ruimer en de productiepijp, die in zijn geheel uitgelegd is. Een wartel tussen de ruimer en de pijp moet draaiing van de pijp voorkomen. Wanneer de pijp te licht is en te veel druk opvangt, kan er een ballastpijp in de productiepijp gelegd worden, die de druk verlaagt.